Koning Pulp: Reinout Oerlemans

Geplaatst op maandag 19 april 2004 @ 22:23 , 1050 keer bekeken

Producent en presentator Reinout Oerlemans is volgens een artikel op de site van Intermediair, dé Koning Pulp. Het artikel gaat over het grote jatwerk van Reinout met zijn bedrijf Eyeworks, waarmee hij succesformules op de markt brengt. In de tv-wereld is het kopiëren van elkaars formules een sport. Goed kijken naar wat al 'werkt' en dat nét voldoende veranderen om de oorspronkelijke bedenker kansloos te maken voor de rechter. Ook Oerlemans houdt zijn ogen niet in de zakken. Zijn Pulse is al door boze tongen een rip-off van Ivo Niehes De TV Show genoemd. Zijn Nationale IQ Test is een mix van het Nationaal Dictee en tests uit vrouwenbladen. Edele Delen, een programma over billen, borsten en geslachtsdelen, lijkt op Any Body, de rubriek uit Viva . Starstrippers leek écht te veel op het Australische Stripsearch - de rechter tikte Oerlemans hiervoor op de vingers. Typisch Tachtig en De 10. zijn slimme herhalingen van archiefbeelden. Natuurlijk hebben ook bekende Nederlanders hun woordje klaar: Harry De Winter over De 10: 'Een sterk staaltje jatwerk, gewoon een kopie van van Top Ten uit Engeland.' Waarop Reinout Oerlemans laconiek antwoord: 'Mee eens, maar de interactiviteit met de kijker en de reportages maken het toch weer anders.' Kennis en oprichter van de interactieve televisieproducent Unico Glorie: 'Jatten? Iedereen doet het. Met de real life soaps van De Bauers en Joling was Oerlemans ook niet origineel, maar hij voert het wel kwalitatief uit, met een originele vormgeving.' BNN-directeur Maarten van Dijk over de Nationale IQ Test: 'Op internet en in blaadjes moeten hem destijds al die tests zijn opgevallen. Tezelfdertijd bestond op televisie al een soort nationale test: het Nationaal Dictee. Eén plus één is voor hem dan heel snel twee.' En verder: 'Zijn Oerlemans' ideeën niet zeer origineel, zijn aanpak is dat wel. Hij rangschikt net als ieder ander de bestaande bouwstenen net anders, maar hij combineert dat met een grote snelheid van handelen en een goed gevoel voor marketing. Maar voor wereldschokkende ideeën is hij niet gestoord genoeg.' Reinout's broer Dirk Oerlemans: 'Van het oppervlakkige televisiewereldje word je geen leuker mens. Het stompt af.' Concurrent Herselman denkt dat Oerlemans zijn Aalsmeerse lessen nooit zal vergeten. 'Geef het volk wat het wil zien. Of, zoals Ruud Hendriks sprak: "Als het volk bloemkolen wil, dan krijgt het bloemkolen".


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan: